Hur jag lägger upp ett ridpass!

Tänkte berätta lite kort om hur jag lägger upp ett ridpass för mig och Magic!

Jag börjar ALLTID med att jobba henne i låg, rund form i skritt o trav, ibland på halvlånga tyglar och bara jobbar med sätet.

Gammal bild men här är hon låg och lång.
När hon känns bra så fattar jag galopp och galopperar i lätt sits och på halvlång tygel. Ökar och minskar tempot hela tiden för att få igång bakbenen. Jag sitter inte ner innan jag har värmt upp, eftersom hon är så ung så vill jag att ryggen ska bli ordentligt uppmjukad innan jag sitter ner.


Riktigt ful bild men här står jag upp i lätt sits och ökar och minskar tempot.
Efter det så skritt och travjobbar jag mer seriöst. De flesta ridpassen brukar gå åt till att driva driva driva för att få fram henne. Hon brukar alltid lägga sig i formen så den brukar jag inte behöva jobba fram. Dock så lider inte Magic av för mycket framåtbjudning, men det är bara att kämpa vidare.

Tar upp henne i formen något med. Lilla finingen.
Avslutar varje pass med trav på hel lång tygel och styr med sätet, ibland får hon gå som hon vill. Då brukar hon låta som en gris och slappna av i hela kroppen!

Klapp o puss efter varje ridpass! :D

Kommentarer
Postat av: Inez

Hej! Tack :) Nej, jag tränar dressyr för Maja Johansson och hoppning för Jessica, men ska börja hos Johan Spetz ist :)

2011-08-17 @ 11:57:58
URL: http://showjumpstyle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0